Határtalanul! pályázat

HAT-17-04-2017-00014

Határtalanul! Beszámoló 2017.09.22-24

Kárpátalja-„Nagypaládi együttműködés”

Intézményünk a Bereczki Máté Élelmiszeripari és Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Sportiskola az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt „Határtalanul!”Kárpátaljai-akcióterv” elnevezésű pályázaton 1 498500 HUF összegben részesült. HAT-17-04-2017-00014 pályázati azonosítóval ellátott „Nagypaládi együttműködés” elnevezésű nyertes pályázatunkon az alábbi programokat valósítottuk meg:

1. nap:

Indulásunk 2017.09.22-én a kora reggeli órákban történt Bajáról. Rövid pihenőkkel kora délután érkeztünk Kárpátaljára. A határ átlépése után városnéző séta következett Beregszászon, melynek során megismerkedtünk a Beregvidéki Múzeummal, amely a Bethlen kastélyban található, valamint a Rákóczi- és a Kossuth terekkel, az Oroszlán Fogadóval, az egykori Megyeházával, Törvényszékkel és a II. Rákóczi Ferenc Magyar Tanárképző Főiskolával. Este tovább folytattuk utunkat Nagymuzsalyon keresztül a szálláshelyünkre, Nagypaládra, ahol a Móricz Zsigmond Középiskola igazgatója Sőtér Géza és munkatársai szívélyesen várták a csoportunkat. Az ismerkedési est közös vacsorával folytatódott. Ezt követően átadtuk az adományt az iskola számára (300 000 HUF), valamint könyveket és egy nyomtató berendezést.

2. nap:

Reggeli után elsőként a Munkácsi várat tekintettük meg, amit Zrínyi Ilona hősiesen védett 1686-tól két éven át, majd gyalogos sétát tettünk a Latorca partján lévő Munkács belvárosában (Rákóczi ház, Munkácsi Mihály szülőháza, Régi Városháza). Ezt követően a Vereckei-hágóhoz utaztunk, ahol Árpád vezér vezetésével 895-ben a honfoglaló magyarok többsége érkezett az új haza földjére a rövid túra során felkerestük a 2008-ban felavatott millecentenáriumi emlékművet, ahol megemlékezést tartottunk a honfoglalásról, majd emlékkoszorút helyeztünk el. Visszaúton a szolyvai siratófalnál megemlékezünk az 1944-1945 „málenykij robot” gyűjtőtábor áldozatairól, ahol gyertyát gyújtottunk emlékükre. Útban Nagypalád felé megtekintettük még a Munkácstól északkeletre található 50 hektáros park közepén álló beregvári Schönborn-kastélyt, amely Kárpátalja egyik legszebb műemlékei közé tartozik. Az 1890-1895 között Z. Gresserson tervei alapján készült kastély ma szanatóriumként működik. Este közös vacsorával zártuk a kirándulást kárpátaljai pedagógus társainkkal.

3. nap:

Reggeli után meglátogattuk testvériskolánkat és Sőtér Géza igazgató úr bemutatta az intézményt. Ezt követően a nagypaládi diákok a református templomban ünnepi műsorral búcsúztak tőlünk. Nagypaládon megkoszorúztuk Kossuth Lajos szobrát, majd a Himnusz eléneklésével elbúcsúztunk vendéglátóinktól. Ezt követően felkapaszkodtunk a huszti várromhoz, melyet Kölcsey verse tett híressé, ahol közösen elszavaltuk Kölcsey Ferenc Huszt "c." költeményét. Ezután Nagyszőlősön meglátogattuk a Perényi kastélyt, amely jelenleg a járási oktatási hivatal központja, illetve a Bartók emlékhelyet, majd Tiszaújlakon a II. Rákóczi Ferenc győztes csatájának emléket állító Turul emlékművet. Az út utolsó állomása Csetfalva, ahol a fakazettás mennyezetet és a 2001-ben épült ökomenikus templomot mutatta be idegenvezetőnk. A hazautazás a Beregsurányi határátkelőn keresztül történt. A negyedik nap hajnalán érkeztünk meg élményekkel, tapasztalatokkal és értékes emberi kapcsolatokkal gyarapodva Bajára.

A képek és a videó ide kattintva megtekinthető.

BGA-11-HA-02 Együttműködések magyar szakképző iskolák között A Határtalanul! BGA-HA-11-016 számú pályázat közös produktumának összefoglalása: A Határtalanul! BGA-HA-11-016 –os számot viselő nyertes pályázata során a Bereczki Máté Szakképző Iskola és az erdélyi Baróti Szabó Dávid Iskolaközpont összesen 27 tanulója és 5 pedagógusa egymás országának, kultúrájának nyelvjárásainak megismerésén túl közös termék létrehozására vállalkozott. Ez a produktum a zömmel mezőgazdasági és faipari szakmacsoporthoz tartozó szakember-jelöltek számára egy fás szárú növények vesszőit, leveleit és metszeteit tartalmazó magyar/latin és román neveket tartalmazó növénygyűjtemény volt. A nyersanyagokat a Baja környéki ártéri területekről és a Vargyas-szoros karsztvidékének fás szárú növényeiből gyűjtötték a pályázatban részt vevő diákok. A végleges gyűjteményes forma kialakítását a baróti és a bajai tanulók közösen valósították meg. A közös gyűjtemény megalkotása során egy rendkívül tartalmas Erdővidék-fái című kiadvány is született. Az elkészült termékek kiállításra kerültek, az oktatásban és a természet megismertetésének népszerűsítésére is szolgálnak. Az alábbi fajokat tanulmányoztuk behatóbban: